Andrzej Steciwko Jarosław Barański (red.) : Relacja lekarz-pacjent. Zrozumienie i współpraca
[M] – Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013, oprawa twarda, stan bdb, ISBN 978-83-7609-866-1
cena 25,00 pln
Książka, poświęcona jest szerokiej problematyce – relacji lekarza z pacjentem, obejmującej także warunki, które nie tylko sprzyjają lepszej komunikacji, lecz także stanowią przesłanki wzajemnego zrozumienia między lekarzem a pacjentem oraz ich współpracy prowadzącej do uzgodnienia wspólnej decyzji terapeutycznej. Jest zatem próbą opisu medycyny humanistycznej – otwartej na troski i niepokoje chorego, rozumiejącej i gotowej do współpracy. Lekarz aktywny, współdziałający z pacjentem, wspomaga go w przezwyciężaniu choroby i jej skutków, ponieważ jedynie lekarz rozumiejący chorego potrafi odpowiedzialnie się o niego zatroszczyć i tylko troskliwy lekarz zdolny jest współdziałać z nim w procesie leczenia. Opis tej relacji wymaga ujęcia interdyscyplinarnego – sięgania do różnych dziedzin wiedzy humanistycznej, pomocnych w określeniu tych niezbędnych kompetencji lekarskich, które służą zbudowaniu właściwej relacji z pacjentem.
ze Wstępu
Spis treści:
I. AKSJOLOGICZNE ASPEKTY RELACJI LEKARZ-PACJENT
- Wzajemne zrozumienie oraz współpraca lekarza i pacjenta – panorama problemów
- Zaufanie jako jeden z najistotniejszych czynników umożliwiających prawidłowe porozumiewanie się pomiędzy lekarzem a pacjentem
- Troska, empatia, wsparcie
- Odkrywanie potrzeb jako ważny element w komunikowaniu się lekarza z pacjentem
- Intymność i prywatność pacjenta
- Wdzięczność pacjenta
- Bioetyczne spory wokół pojęcia autonomii
II. PRAGMATYCZNE ASPEKTY BUDOWANIA WIĘZI Z PACJENTEM
- Na czym polega współpraca lekarza z pacjentem?
- Bariery w budowaniu relacji lekarza z pacjentem
- Elementy negocjacji przydatne w relacjach lekarza z pacjentem
- Udział pacjenta w podejmowaniu decyzji medycznych
- Umiejętność obniżania poziomu lęku u pacjenta chorego przewlekle – bilans korzyści
- Wpływ samooceny lekarza na relację z pacjentem
- Promocja zdrowia jako ważny element pracy lekarza i pielęgniarki w podstawowej opiece zdrowotnej
- Rola gabinetu lekarskiego w budowaniu relacji lekarz-pacjent
- Konflikt pomiędzy potrzebami zdrowotnymi pacjenta a ograniczonymi usługami medycznymi
- Roszczenia prawne i skargi pacjentów
ZAMÓW e-mailem lub telefonicznie.
Odbierz w naszym Antykwariacie w Warszawie>
Barbara